Bright Minds
  • Moda
  • Uroda
  • Zdrowie
  • Dziecko
  • Dom i Wnętrze
  • Styl życia
  • Rozwój
  • Porady
    • Polecamy
      • Laminowanie włosów
      • Wełna z alpaki
      • Skoki rozwojowe w pierwszych miesiącach życia dziecka
      • Microblading brwi
      • Aloes
      • Indeks glikemiczny
      • Masaż stóp
      • Sauna infrared
      • Okulary progresywne
      • Manicure hybrydowy

Archiwa

  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • marzec 2022

Kategorie

  • Dom i Wnętrze
  • Dziecko
  • Moda
  • Opisy Gwiazd
  • Porady
  • Rozwój
  • Styl życia
  • Uroda
  • Zdrowie
  • O nas
  • Regulamin
  • Kontakt
Magazyn Kobiet
  • Moda
  • Uroda
  • Zdrowie
  • Dziecko
  • Dom i Wnętrze
  • Styl życia
  • Rozwój
  • Porady
    • Polecamy
      • Laminowanie włosów
      • Wełna z alpaki
      • Skoki rozwojowe w pierwszych miesiącach życia dziecka
      • Microblading brwi
      • Aloes
      • Indeks glikemiczny
      • Masaż stóp
      • Sauna infrared
      • Okulary progresywne
      • Manicure hybrydowy
  • Styl życia
  • Porady
  • Rozwój

Zasady savoir-vivre – jak zachowywać się przy stole, na spotkaniu biznesowym i w różnych innych sytuacjach?

  • 26 marca 2022
  • magazynkobiet
Savoir-vivre

Savoir-vivre to nic innego, jak zasady dobrego wychowania, które przydają się nam praktycznie na każdym etapie życia. Posługujemy się nimi już w szkole, trudno obejść się bez nich w domach i mieszkaniach, a do tego pełnią nieocenioną rolę w nawiązywaniu relacji damsko-męskich oraz w pracy. Co najważniejsze nie każda osoba przestrzega takich zasad przez co potem możemy mieć trudności z nawiązaniem kontaktu biznesowego czy też bliższym poznaniem ciekawego mężczyzny lub też atrakcyjnej kobiety. Warto wdrożyć się nieco w panujące obecnie zasady savoir-vivre, aby być pozytywnie odbieranym przez dużą część społeczeństwa. Takie zasady mają dużo wspólnego z kulturą osobistą, którą można oczywiście wynieść z domu.

Savoir-vivre – jak zachowywać się przy stole?

Z zasadami savoir-vivre największą styczność mamy podczas przesiadywania przy stole, np. na uroczystościach rodzinnych, bankietach, imprezach firmowych czy też w momencie, w którym poznajemy rodziców naszego partnera/partnerki. Zasady savoir-vivre odnoszą się w tym przypadku do:

  • sposobu siedzenia – niewskazane jest przygarbienie czy też trzymanie na stole łokci (mogą się na nim znajdować wyłącznie nasze dłonie). Kluczowe jest również to, aby nie pochylać się nad jedzeniem, lecz kierować pokarm znajdujący się na widelcu lub łyżce bezpośrednio do ust,
  • zachowania przed spożyciem posiłku oraz po jego spożyciu – na naszych kolanach obowiązkowo powinna się pojawić serwetka, natomiast w czasie posiłku absolutnie nie powinniśmy nic mówić. Może to o nas bardzo źle świadczyć i z pewnością nie zostaniemy odebrani pozytywnie przez osoby trzecie. W trackie posiłku nie życzymy nikomu “smacznego”, a ponadto nie krzyczymy do kogoś przez cały stół – starajmy się rozmawiać jedynie z tymi osobami, które siedzą w naszym bliskim sąsiedztwie,
  • spożywania alkoholu – alkohol nalewamy do kieliszków, które znajdują się na stole (nigdy ich nie podnosimy). Co ważniejsze nigdy nie należy go wypijać za jednym zamachem,
  • sposobu zakończenia posiłku – to gospodarz daje znak, iż posiłek został zakończony, a goście mogą odejść do stołu. Nie odchodźmy od niego w trakcie jedzenia, natomiast po zakończeniu posiłku powiedzmy proste “dziękuję”.

Jak widać zasady savoir-vivre przy stole nie są zbyt skomplikowane, dlatego da się je opanować do perfekcji nawet na kilku spotkaniach z rodziną lub znajomymi. Z czasem będzie nam to przychodzić naturalnie, a inne osoby będą brać z nas przykład.

Savoir-vivre – jak zachowywać się w przypadku spotkań biznesowych?

Bardzo ważnymi wskazówkami będą dla nas konkretne informacje na temat tego, jak mamy się zachowywać przy spotkaniach o charakterze biznesowym. Wiadomo, że niektórzy ludzie uczęszczają na nie bardzo często (nawet kilka razy w tygodniu) i uzależniają od tego m.in. podpisywanie atrakcyjnych kontraktów lub umów, a także pozyskiwanie nowych klientów.

Poznajmy podstawowe zasady savoir-vivre przy spotkaniach biznesowych. W pierwszej kolejności zajmijmy się powitaniem. Dłoń podaje zawsze szef (lub osoba wyższa rangą), a nie pracownik. Tak samo sytuacja wygląda z ewentualnym pożegnaniem. W firmach oraz przy mitingach biznesowych obowiązuje tzw. dress code. Standardowo zakładamy na siebie białą koszulę, marynarkę (mężczyźni) oraz spódniczkę (panie). Spódniczka nie powinna być zbyt krótka, najlepiej jeśli będzie sięgała za kolano. Koszula absolutnie nie może prześwitywać, tak aby nie wychodził spod niej podkoszulek. Kobiety równie dobrze mogą zdecydować się na założenie sukienki (z koszulą z długim rękawem), ale powinny unikać mocnego makijażu i głębokiego dekoltu.

Mężczyźni mogą sobie pozwolić na założenie krawata, a garnitur powinien być odpowiednio dopasowany. Pamiętajmy o tym, aby połączyć to z eleganckim obuwiem (najlepiej skórzanym). Jedną z podstawowych zasad jest to, aby nie łączyć ze sobą jasnych skarpetek z ciemną odzieżą.

Godne uwagi jest to, aby nie spóźniać się na spotkania biznesowe i skupiać uwagę na swoim rozmówcy (nie podnośmy na niego głosu, gdyż rozmowa może zostać zakończona w ekspresowym tempie).

Savoir-vivre – jak zachowywać się w relacjach damsko-męskich?

W tym miejscu przejdźmy do zasad savoir-vivre w relacjach damsko-męskich. Kluczowe jest przestrzeganie następujących punktów:

  • rękę na przywitanie podaje zawsze kobieta, mężczyzna nie powinien być pod tym kątem zbyt nachalny,
  • jako pierwsza miejsce przy stole (np. w restauracji) zawsze zajmuje kobieta, a mężczyzna powinien otworzyć jej drzwi (wchodząc jako pierwszy i szeroko je otwierając). Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wysiadania z auta (pierwszy wychodzi mężczyzna i otwiera drzwi kobiecie),
  • jeśli relacja pomiędzy kobietą i mężczyzną jest na dość wczesnym etapie nigdy nie należy całować kobiety w rękę,
  • jeśli zapraszamy kobietę do restauracji powinniśmy zapłacić rachunek, ale w innych przypadkach nie jest to ściśle określone i można go rozłożyć po połowie.

To dość istotne zasady savoir-vivre, których należy bezwzględnie przestrzegać, tak aby zbudować pozytywną relację z kobietą, na której będzie nam zależało.

Savoir-vivre – jak pisać wiadomości i zachowywać się w windzie?

Poświęćmy jeszcze odrobinę czasu na zasady savoir-vivre przy pisaniu różnego rodzaju wiadomości (np. w formie e-maili). Jeśli piszemy taką wiadomość starajmy się zwracać do rozmówcy oficjalnie (“Dzień dobry” zamiast “Witam”). Zawsze możemy również użyć sformułowania “Szanowny Panie/Pani”. Wiadomość mailową powinniśmy zakończyć słowami “Z poważaniem” lub “Z wyrazami szacunku”, a nie stosować formy “Pozdrawiam”.

Nieco problemów przysparzają nam także sytuacje, na które napotykamy się w windach. Często nie wiemy jak mamy się zachować, gdy wchodzimy do windy i kogoś tam widzimy lub, gdy ją opuszczamy. Jeśli wchodzimy do windy i spotkamy w niej swojego sąsiada powinniśmy powiedzieć mu “Dzień dobry”, a w sytuacji, gdy opuszczamy ją jako pierwsi mówimy mu “Do widzenia” (w firmie możemy użyć zwrotu “Do zobaczenia”, ponieważ istnieje duża szansa, że współpracownika zobaczymy danego dnia po raz kolejny).

Savoir-vivre – krótkie podsumowanie

Zasad savoir-vivre warto przestrzegać praktycznie na każdym kroku. Co istotniejsze mamy z nimi styczność na co dzień, w pracy, na uczelni, w szkole czy też jadąc komunikacją miejską. Savoir-vivre ma bardzo dużo wspólnego z kulturą osobistą, którą powinno się wynieść z domu, wraz z wychowaniem rodziców.

Jeśli chodzi o podstawowe zasady savoir-vivre przy stole pamiętajmy o tym, aby: nie garbić się i nie kłaść łokci na stole, nie wlewać alkoholu do uniesionego kieliszka i nie wypijać go za jednym zamachem, umieścić na kolanach serwetkę, nie krzyczeć i nie odzywać się w trakcie jedzenia, a do tego odejść od stołu dopiero w momencie, gdy zadecyduje o tym gospodarz. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku spotkań biznesowych. Rękę na przywitanie i pożegnanie podaje osoba wyższa rangą (szef). Jeśli chodzi o ubiór panie powinny na siebie zakładać białe koszule i spódniczki (ewentualnie sukienki), natomiast panowie marynarki, białe koszule i eleganckie spodnie oraz skórzane buty. Kobiety nie powinny sobie pozwalać na zbyt mocny makijaż i głęboki dekolt, natomiast panowie muszą unikać łączenia jasnych skarpetek z ciemną odzieżą. Kluczowe jest to, aby nie spóźniać się na spotkania biznesowe i okazywać swojemu rozmówcy szacunek.

Zasady savoir-vivre obowiązują również w relacjach damsko-męskich. Nieznajomych pań nie powinno się całować w rękę, a panowie powinni im otwierać drzwi (wchodząc najpierw do restauracji czy też wychodząc z samochodu). Co ważne rękę na przywitanie podaje kobieta.

Jeśli chodzi o savoir-vivre przy pisaniu wiadomości warto robić to jak najbardziej oficjalnie i bez potocznego słownictwa. Dobrym wychowaniem wykażmy się także w windzie (zwroty “Dzień dobry” oraz “Do widzenia” lub “Do zobaczenia”).

magazynkobiet

Poprzedni artykuł
  • Dziecko

Skoki rozwojowe w pierwszych miesiącach życia dziecka – jak to wygląda w praktyce?

  • 18 marca 2022
  • magazynkobiet
Zobacz artykuł
Next Article
alpaka
  • Moda
  • Porady

Wełna z alpaki – co wiadomo o tym materiale? Kluczowe właściwości i wskazówki

  • 26 marca 2022
  • magazynkobiet
Zobacz artykuł
Może Ci się spodobać
Zobacz artykuł
  • Rozwój
  • Porady

Jakie zasady obowiązują po powrocie do pracy po urlopie macierzyńskim?

  • magazynkobiet
  • 27 stycznia 2023
Zobacz artykuł
  • Rozwój
  • Porady

Dlaczego warto uczyć się języków obcych?

  • magazynkobiet
  • 27 stycznia 2023
Zobacz artykuł
  • Rozwój
  • Porady

Pierwsza praca. Co warto wiedzieć? Cenne wskazówki.

  • magazynkobiet
  • 27 stycznia 2023
Zobacz artykuł
  • Uroda
  • Porady

Paznokcie ombre – Jakie są cieniowane ombre na paznokciach

  • magazynkobiet
  • 23 stycznia 2023
snobizm
Zobacz artykuł
  • Styl życia

Snobizm – co to właściwie jest? Charakterystyczne cechy

  • magazynkobiet
  • 20 grudnia 2022
salon fryzjerski
Zobacz artykuł
  • Porady

Jak urządzić salon fryzjerski? Porady, wskazówki i przydatne informacje

  • magazynkobiet
  • 20 grudnia 2022
Monika Bociek
Zobacz artykuł
  • Opisy Gwiazd
  • Styl życia

Kim jest Monika Bociek? Co o niej wiadomo?

  • magazynkobiet
  • 19 grudnia 2022
Bartosz Gelner
Zobacz artykuł
  • Opisy Gwiazd
  • Styl życia

Kim jest Bartosz Gelner? Co o nim wiadomo?

  • magazynkobiet
  • 19 grudnia 2022

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
  • 1
    Jakie zasady obowiązują po powrocie do pracy po urlopie macierzyńskim?
    • 27 stycznia 2023
  • 2
    Dlaczego warto uczyć się języków obcych?
    • 27 stycznia 2023
  • 3
    Pierwsza praca. Co warto wiedzieć? Cenne wskazówki.
    • 27 stycznia 2023
  • 4
    Paznokcie ombre – Jakie są cieniowane ombre na paznokciach
    • 23 stycznia 2023
  • 5
    Jakie najlepsze zabawki dla rocznego dziecka warto wybrać?
    • 20 stycznia 2023

Najnowsze komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.
Warto przeczytać
  • W jaki sposób przekonać niejadka do regularnego spożywania posiłków?
    • 20 stycznia 2023
  • Bajki dla dzieci – jakie wybrać?
    • 20 stycznia 2023
  • Szmizjerka
    Szmizjerka – czym tak właściwie jest i jak nosić? Najmocniejsze strony
    • 20 grudnia 2022
Kategorie
  • Dom i Wnętrze (3)
  • Dziecko (4)
  • Moda (3)
  • Opisy Gwiazd (6)
  • Porady (14)
  • Rozwój (4)
  • Styl życia (12)
  • Uroda (7)
  • Zdrowie (5)
O nas
Magazyn Kobiet to blog modowy i  lifestylowy. Jego autorzy kładą nacisk na wysokiej jakości dostarczane treści. Piszemy głównie o sprawach kobiecych - czyli o modzie, urodzie, zdrowiu oraz stylu. Nie są nam obce inne tematy około kobiece, czyli macierzyństwo i wszystko co jest związane z dziećmi, dom i wszystko co jest związane z wnętrzami oraz tematy związane z rozwojem i osobowością.  Stawiamy na tematy modne, na czasie oraz niebanalne, kobiece i kolorowe. Głównym hasłem przewodnim naszych publikacji jest zasada „less is more”.
Najnowsze publikacje
  • Jakie zasady obowiązują po powrocie do pracy po urlopie macierzyńskim?
  • Dlaczego warto uczyć się języków obcych?
  • Pierwsza praca. Co warto wiedzieć? Cenne wskazówki.
  • Paznokcie ombre – Jakie są cieniowane ombre na paznokciach
  • Jakie najlepsze zabawki dla rocznego dziecka warto wybrać?
Kategorie
  • Dom i Wnętrze (3)
  • Dziecko (4)
  • Moda (3)
  • Opisy Gwiazd (6)
  • Porady (14)
  • Rozwój (4)
  • Styl życia (12)
  • Uroda (7)
  • Zdrowie (5)
Magazyn Kobiet
  • O nas
  • Regulamin
  • Kontakt

Wprowadź słowa kluczowe wyszukiwania i naciśnij Enter.