Savoir-vivre to nic innego, jak zasady dobrego wychowania, które przydają się nam praktycznie na każdym etapie życia. Posługujemy się nimi już w szkole, trudno obejść się bez nich w domach i mieszkaniach, a do tego pełnią nieocenioną rolę w nawiązywaniu relacji damsko-męskich oraz w pracy. Co najważniejsze nie każda osoba przestrzega takich zasad przez co potem możemy mieć trudności z nawiązaniem kontaktu biznesowego czy też bliższym poznaniem ciekawego mężczyzny lub też atrakcyjnej kobiety. Warto wdrożyć się nieco w panujące obecnie zasady savoir-vivre, aby być pozytywnie odbieranym przez dużą część społeczeństwa. Takie zasady mają dużo wspólnego z kulturą osobistą, którą można oczywiście wynieść z domu.
Savoir-vivre – jak zachowywać się przy stole?
Z zasadami savoir-vivre największą styczność mamy podczas przesiadywania przy stole, np. na uroczystościach rodzinnych, bankietach, imprezach firmowych czy też w momencie, w którym poznajemy rodziców naszego partnera/partnerki. Zasady savoir-vivre odnoszą się w tym przypadku do:
- sposobu siedzenia – niewskazane jest przygarbienie czy też trzymanie na stole łokci (mogą się na nim znajdować wyłącznie nasze dłonie). Kluczowe jest również to, aby nie pochylać się nad jedzeniem, lecz kierować pokarm znajdujący się na widelcu lub łyżce bezpośrednio do ust,
- zachowania przed spożyciem posiłku oraz po jego spożyciu – na naszych kolanach obowiązkowo powinna się pojawić serwetka, natomiast w czasie posiłku absolutnie nie powinniśmy nic mówić. Może to o nas bardzo źle świadczyć i z pewnością nie zostaniemy odebrani pozytywnie przez osoby trzecie. W trackie posiłku nie życzymy nikomu “smacznego”, a ponadto nie krzyczymy do kogoś przez cały stół – starajmy się rozmawiać jedynie z tymi osobami, które siedzą w naszym bliskim sąsiedztwie,
- spożywania alkoholu – alkohol nalewamy do kieliszków, które znajdują się na stole (nigdy ich nie podnosimy). Co ważniejsze nigdy nie należy go wypijać za jednym zamachem,
- sposobu zakończenia posiłku – to gospodarz daje znak, iż posiłek został zakończony, a goście mogą odejść do stołu. Nie odchodźmy od niego w trakcie jedzenia, natomiast po zakończeniu posiłku powiedzmy proste “dziękuję”.
Jak widać zasady savoir-vivre przy stole nie są zbyt skomplikowane, dlatego da się je opanować do perfekcji nawet na kilku spotkaniach z rodziną lub znajomymi. Z czasem będzie nam to przychodzić naturalnie, a inne osoby będą brać z nas przykład.
Savoir-vivre – jak zachowywać się w przypadku spotkań biznesowych?
Bardzo ważnymi wskazówkami będą dla nas konkretne informacje na temat tego, jak mamy się zachowywać przy spotkaniach o charakterze biznesowym. Wiadomo, że niektórzy ludzie uczęszczają na nie bardzo często (nawet kilka razy w tygodniu) i uzależniają od tego m.in. podpisywanie atrakcyjnych kontraktów lub umów, a także pozyskiwanie nowych klientów.
Poznajmy podstawowe zasady savoir-vivre przy spotkaniach biznesowych. W pierwszej kolejności zajmijmy się powitaniem. Dłoń podaje zawsze szef (lub osoba wyższa rangą), a nie pracownik. Tak samo sytuacja wygląda z ewentualnym pożegnaniem. W firmach oraz przy mitingach biznesowych obowiązuje tzw. dress code. Standardowo zakładamy na siebie białą koszulę, marynarkę (mężczyźni) oraz spódniczkę (panie). Spódniczka nie powinna być zbyt krótka, najlepiej jeśli będzie sięgała za kolano. Koszula absolutnie nie może prześwitywać, tak aby nie wychodził spod niej podkoszulek. Kobiety równie dobrze mogą zdecydować się na założenie sukienki (z koszulą z długim rękawem), ale powinny unikać mocnego makijażu i głębokiego dekoltu.
Mężczyźni mogą sobie pozwolić na założenie krawata, a garnitur powinien być odpowiednio dopasowany. Pamiętajmy o tym, aby połączyć to z eleganckim obuwiem (najlepiej skórzanym). Jedną z podstawowych zasad jest to, aby nie łączyć ze sobą jasnych skarpetek z ciemną odzieżą.
Godne uwagi jest to, aby nie spóźniać się na spotkania biznesowe i skupiać uwagę na swoim rozmówcy (nie podnośmy na niego głosu, gdyż rozmowa może zostać zakończona w ekspresowym tempie).
Savoir-vivre – jak zachowywać się w relacjach damsko-męskich?
W tym miejscu przejdźmy do zasad savoir-vivre w relacjach damsko-męskich. Kluczowe jest przestrzeganie następujących punktów:
- rękę na przywitanie podaje zawsze kobieta, mężczyzna nie powinien być pod tym kątem zbyt nachalny,
- jako pierwsza miejsce przy stole (np. w restauracji) zawsze zajmuje kobieta, a mężczyzna powinien otworzyć jej drzwi (wchodząc jako pierwszy i szeroko je otwierając). Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wysiadania z auta (pierwszy wychodzi mężczyzna i otwiera drzwi kobiecie),
- jeśli relacja pomiędzy kobietą i mężczyzną jest na dość wczesnym etapie nigdy nie należy całować kobiety w rękę,
- jeśli zapraszamy kobietę do restauracji powinniśmy zapłacić rachunek, ale w innych przypadkach nie jest to ściśle określone i można go rozłożyć po połowie.
To dość istotne zasady savoir-vivre, których należy bezwzględnie przestrzegać, tak aby zbudować pozytywną relację z kobietą, na której będzie nam zależało.
Savoir-vivre – jak pisać wiadomości i zachowywać się w windzie?
Poświęćmy jeszcze odrobinę czasu na zasady savoir-vivre przy pisaniu różnego rodzaju wiadomości (np. w formie e-maili). Jeśli piszemy taką wiadomość starajmy się zwracać do rozmówcy oficjalnie (“Dzień dobry” zamiast “Witam”). Zawsze możemy również użyć sformułowania “Szanowny Panie/Pani”. Wiadomość mailową powinniśmy zakończyć słowami “Z poważaniem” lub “Z wyrazami szacunku”, a nie stosować formy “Pozdrawiam”.
Nieco problemów przysparzają nam także sytuacje, na które napotykamy się w windach. Często nie wiemy jak mamy się zachować, gdy wchodzimy do windy i kogoś tam widzimy lub, gdy ją opuszczamy. Jeśli wchodzimy do windy i spotkamy w niej swojego sąsiada powinniśmy powiedzieć mu “Dzień dobry”, a w sytuacji, gdy opuszczamy ją jako pierwsi mówimy mu “Do widzenia” (w firmie możemy użyć zwrotu “Do zobaczenia”, ponieważ istnieje duża szansa, że współpracownika zobaczymy danego dnia po raz kolejny).
Savoir-vivre – krótkie podsumowanie
Zasad savoir-vivre warto przestrzegać praktycznie na każdym kroku. Co istotniejsze mamy z nimi styczność na co dzień, w pracy, na uczelni, w szkole czy też jadąc komunikacją miejską. Savoir-vivre ma bardzo dużo wspólnego z kulturą osobistą, którą powinno się wynieść z domu, wraz z wychowaniem rodziców.
Jeśli chodzi o podstawowe zasady savoir-vivre przy stole pamiętajmy o tym, aby: nie garbić się i nie kłaść łokci na stole, nie wlewać alkoholu do uniesionego kieliszka i nie wypijać go za jednym zamachem, umieścić na kolanach serwetkę, nie krzyczeć i nie odzywać się w trakcie jedzenia, a do tego odejść od stołu dopiero w momencie, gdy zadecyduje o tym gospodarz. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku spotkań biznesowych. Rękę na przywitanie i pożegnanie podaje osoba wyższa rangą (szef). Jeśli chodzi o ubiór panie powinny na siebie zakładać białe koszule i spódniczki (ewentualnie sukienki), natomiast panowie marynarki, białe koszule i eleganckie spodnie oraz skórzane buty. Kobiety nie powinny sobie pozwalać na zbyt mocny makijaż i głęboki dekolt, natomiast panowie muszą unikać łączenia jasnych skarpetek z ciemną odzieżą. Kluczowe jest to, aby nie spóźniać się na spotkania biznesowe i okazywać swojemu rozmówcy szacunek.
Zasady savoir-vivre obowiązują również w relacjach damsko-męskich. Nieznajomych pań nie powinno się całować w rękę, a panowie powinni im otwierać drzwi (wchodząc najpierw do restauracji czy też wychodząc z samochodu). Co ważne rękę na przywitanie podaje kobieta.
Jeśli chodzi o savoir-vivre przy pisaniu wiadomości warto robić to jak najbardziej oficjalnie i bez potocznego słownictwa. Dobrym wychowaniem wykażmy się także w windzie (zwroty “Dzień dobry” oraz “Do widzenia” lub “Do zobaczenia”).